Freshin oy ja homoja hakkaava kaupparatsu

Freshin Oy on rakennusalan yhtiö, jonka liikevaihto on vuonna 2022 ollut 6,7 miljoonaa euroa ja liiketulos on kivunnut 511 000 euroon. Talousluvut ovat muutoinkin menneinä vuosina olleet yhtiölle kovassa noususuunnassa. (Tätä kirjoittaessa vuoden 2023 tilinpäätöstä ei ole vielä julkaistu). Nyt armon vuonna 2024, rakennusbuumin laskiessa maassamme kuin lehmän häntä, ja usean isonkin alan firman konkurssin myötä, alkaa Freshin -yhtiössä hermot kiristymään muuallakin kuin johtoportaassa. Tämän sain itse karvaasti kokea, Freshin väkivaltaisen myyjän saapuessa tontilleni, eräänä kauniina huhtikuun kevätpäivänä.


Tapauksesta hämmentyneenä päätin hieman tutkia Freshin oy:n taustoja ja sen toimintatapoja. Mietin paljon sitä, että miksi noinkin hyvän tuloksen tehneen keskisuuren yhtiön palveluksessa voi olla noinkin väkivaltainen, homovihamielinen ja röyhkeä myyjä? Vai onko tuollaiset myyjät sittenkin se syy, että yhtiö on takonut hyvää tulosta menneinä vuosina? Yhtiön palveluksessa on nettitietojen mukaan ollut vuonna 2022 noin 59 työntekijää. Firman nettisivuilla on edelleen jatkuva työntekijöiden haku käynnissä. Myyntitiimin jäsenelle siellä luvataan hulppeita,
 jopa 10 000 euron palkkoja kivasta myyntityöstä.

Freshin.fi: Tule nyt osaksi Freshinin eturintamaa, yli 20 sisäilmalähettilään joukkoon. Sisäilmalähettiläänä olet näkyvin osamme ja ilahdutat kymmeniä ihmisiä päivittäin.” 


Nettiä selaillessa huomasin, että firman hallituksen väki on perustanut 20.03.2024 toisenkin yhtiön. Ehkäpä yhtiö on muuttamassa nimensä Freshin osakeyhtiöstä (y-2803446-4Freshin Service Oy:ksi (y-3433116-6)? Liekö mahdollisen nimenmuutokseen syynä roima tuloskunnon heikkeneminen, vaiko kasvava epämääräinen maine tapahtuneen, ja edelleen aktiivisesti tapahtuvan, osin arvelluttavankin myynnin saralla? Google sivuston kommenttikentässä Freshin yhtiön sivuilla, on useammankin kommentoijan kirjoittamana mainittu, että yhtiö on uusinut googletunnuksensa. Tämä on tehty ilmeisesti samoihin aikoihin kuin uuden yhtiön perustaminen. 

Tätä kirjoittaessa yhtiö vaihtoi jälleen googlesivujensa nimeä. Mietin, että yrittääkö firma todellakin näin nololla tavalla häivyttää ihmisten huonot arvostelut Freshin oy:stä? Mikä muu siihen voisi olla syynä?  Nyt Freshin oy:n googlesivut löytyvät erikoisen kummallisella; Varasto Tuusula Freshin -nimellä Googlesta. Samat huonot arvostelut sieltä on edelleenkin löydettävissä! 


Ja eipä tämäkään kestänyt kauaa. Nämäkin Freshin googlesivut saivat väistyä heti 19.4.2024. Oliko sattumaa, että ajankohta oli sama, jolloin julkaisin tämän artikkelin US puheenvuoropalstalla, josta se tosin bännättiin samana päivänä? Syitä tähän voi vain arvailla?
 Seuraavat Freshin googlesivut olivat jo täysin uudet ja ilman asiakkaiden negatiivisia kommentteja. Tosin ne olivatkin sitten nimellä Freshin Seinäjoki. Ei enää Freshin Vantaa. Yhtiö selvästikin on huomannut, että negatiivinen kommentointi sen touhuista somessa vaikuttaa liiketoimintaan!

Freshin oy:n  poistettujen googlesivujen asiakaskommentteja:




”Postivat vanhan googletunnuksen että pääsivät lukuisista samankaltaisista huonoista palautteista eroon ja nyt käyvät antamassa viiden tähden arvosteluja oman henkilökunnan toimesta.” 

”6.2.2024 sain tiedon sähköpostiini, että yritykselle antamani alkuperäinen arvostelu oli poistettu, koska: ”Paikka, josta olet julkaissut sisältöä, on poistettu Googlen palveluista, kuten Mapsista ja Hausta.”, eli firma on ilmeisesti ensin poistanut vanhan yritystilinsä ja luonut heti uuden tilalle, joten tässä oma kokemukseni uudelleen.” 

”Väkisin tyrkyttämistä, kotirauhan häirintää, asiakkaan syyllistämistä, liian aggressiivista touhua. Myydään väkisin turhaa tuotetta eikä ymmärretä jos sanotaan "ei kiitos". Firma ilmeisesti poisti edellisen "tilin" googlesta jotta kaikki huonot palautteet hävisivät.”

 ”Hämärältä vaikuttavaa ja epäeettistä ovelta ovelle kauppaa vanhuksille.”

 ”Eläkeläisten huijaamista” 


            Freshin Oy:n osoite on tässä toimistotalossa Vantaalla osoitteessa Pakkalankuja 7.

Freshin Service oy:n hallituksessa toimivat samat nimet kuin aiemmassakin versiossa: Santeri Mononen, joka toimii yhtiön toimitusjohtajana. Varajäsenenä yhtiössä on Joonas Heikintalo, joka toimii myyntijohtajan tittelillä. Yksinkertaistettuna Freshin Oy:n liiketoiminnan idea on myydä kuluttajille erinäisia rakennuspalveluja. Kaupparekisterissä yhtiön toimialaksi on ilmoitettu: 

Kiinteistöjen ylläpitoon liittyvien palveluiden myynti.” 

Jalkatyön tähän myyntiin hoitavat lähinnä ovelta ovelle menetelmällä liikkuvat myyjät. Saamieni tietojen perusteella nämä myyjät toimivat ovilla sitkeästi vängäten, ja välillä painostavilla ja jopa härskeilläkin keinoilla, koittaen saada yhtiön markkinoimia tuotteita kaupaksi. Näiden kaupparatsujen omat tulothan riippuvat ”koukkuun” saaduista asiakkaista. Kohteena on usein kaupunkien vanhemmat asuinalueet, joissa remontintarvetta luonollisesti esiintyy, ja joissa asuu vielä pääsääntöisesti vanhempaa, alueen alkuperäisiä asukkaita. Näitä vanhuksia on huomattavasti helpompi saada ostamaan erinäisiä tuotteita ja palveluja, ja loppujenlopuksi tottakai monen mielestä kalliiseen hintaan, jotta koko yhtiön paisunut henkilökunta saa palkkansa. 

Aluksi, etenkin huoneilmanmittauksia lupaillaan ilmaiseksi, jonka jälkeen raportin saatuaan asiakasta yritetään saada ostamaan erinäisiä rakennuspalveluja firman tehokkaiden myyntitykkien avulla.   

Tästä aiheesta on iltalehti kirjoittanut osuvan artikkelin, jossa on myös huomioitu lestadiolaisten yritysten ja toimijoiden osuus näillä markkinoilla:

 ”Ex-lestadiolainen Matias paljastaa remonttibisneksen huijauskikat” – ”En ollut sen rehellisempi kuin muutkaan”

 Tällainen oli Rikun kommentti Freshin yhtiön touhuista Googlen sivulla: Tarjosivat vanhemmilleni ilmaista sisäilmanmittausta. Laite oli kuluttajalle suunnattu Airthings Wave -ilmanlaatumittari, jonka mittaustulokset voidaan lukea valmistajan ilmaisella sovelluksella. Freshin Oy oli kuitenkin poistanut laitteesta tarran, jossa on sovelluksen kanssa parittamiseen vaadittu koodi... Tästä syystä asiakas ei voi itse lukea mittaustuloksia, vaan joutuu luottamaan tämän kyseisen firman sanaan. Tämä ei ole kovin läpinäkyvää toimintaa, sillä tuloksia on helppo vääristellä ja liioitella.” 


Näitä Airthings Waven -ilmanlaatumittareita saa ostaa netistä ja useista eri liikkeistä reilun 150 euron hintaan. Sovelluksen puhelimeen tai tablettiin tähän kyseiseen mittariin löytyy helposti ja ilmaiseksi sovelluskaupasta. 


Freshin osakeyhtiöstä löytyy internettiä selailemalla monenlaista tarinaa, eikä iso osa niistä palautteista ole mitenkään yhtiön toimintaa mairittelevaa tekstiä. Useassa nettipalautteessa mainittiin, että firma ei ole lähettänyt lupaamiansa ilmanlaatumittauksen tuloksia kaupoista kieltäytyneille asiakkaille, eivätkä ole noutaneet mittareitaan pois luvattuna aikana, vaan asiakas on joutunut ne paketoimaan ja postittamaan takaisin Freshin yhtiölle. Toki positiivistakin palautetta on, mutta monien mielestä ne ovat, tai ainakin iso osa niistä on feikkejä, eli yhtiön omat anonyymit kommentoijat ovat mukana keskusteluissa kehumassa Freshin palveluja, näin ainakin usean kommentoijan kirjoittamien kommenttien perusteella: 

Täällähän on päässyt firman edustaja heti mainostamaan.”

             Tällaisen auton nähdessään tontin kulmilla kannattaa miettiä kahdesti oman oven avaamista.

Ehkäpä yhtiön aiemmasta kovasta tuloskunnosta onkin kiittäminen näitä usein härskeiksi mainittuja myyjiä, jotka eivät kunnioita toisten tontteja eivätkä yksityisyyden rajoja, vaan änkeävät tonteille ja tiluksille vaikka isäntä sitä kuinka yrittää kieltää. Myös puhelinmyynnissä tapahtuva painostus on mainittu useissa eri nettikommentoinneissa verkon keskustelupalstoilla. Omakohtainen kokemus Freshin myyjästä oli sen verran raju, että sain tältä kuhmun päähäni omalla tontillani, ja vielä pahimmanlaatuiset solvaukset ja haukkumiset kaupanpäälle. Ei meille siltikään kauppoja syntynyt. En ostanut mitään, en todellakaan. 

Freshin.fi kotisivut: ”Tervetuloa työhön jonka ansioista pysyt hyvässä kunnossa, terveenä ja iloisena, sekä voit päästä insinöörin palkoille ilman insinöörin koulutusta.” 

Oli siis kaunis kevätpäivä ja istuskelin kaverin kanssa keittiössä kahvia juoden, kun joku outo hiippari saapui tontille. Epämääräisen oloinen tyyppi suuntasi suoraan kulkunsa avoimeen autotalliin, jolloin avasin keittiön ikkunan ja huusin; että lähde kalppimaan siitä, tänne ei ole mitään asiaa! En tiennyt vielä silloin tämän henkilön olevan Freshinin kaupparatsu, joka myy yhtiön palveluja. Enkä todellakaan osannut arvata sitä, että tontilleni ilman lupaa tunkeutunut myyjä alkaisi solvaamaan ja nimittelemään meitä homoiksi ja runkkareiksi, siinä minun omalla pihallani, oman ikkunani alla, muniaan puristellen ja kädellä onanointiliikkeitä matkien ja meitä sormella osoitellen. Hämmästys oli suuri, niin minulla kuin kaverillanikin. Katsoimme tätä outoa performanssia, ja monenlaisia solvauksia kuunnellen hämmästyneinä. Mitä tämä tyyppi oikein touhuaa ja etenkin, mikä sitä oikein vaivaa? Eikä tässä vielä kaikki, ei todellakaan. Aikansa ikkunan alla meitä törkeästi solvattuaan, tämä myyjä päätti kusaista minun varastoni nurkalle kuin koira, joka on merkkaamassa reviriään. Siinä vaiheessa pääsin jo itse ulos ja aloin häätämään tätä tunkeilijaa muovisen lumilapion avulla pois tontiltani. Se oli virhe. Ei isokokoinen, nyt jo väkivaltaiseksi muuttunut Freshin kaupparatsu mihinkään suosiolla minun tontiltani lähtenyt, vaan vastusti voimallisesti tätä toimenpidettä, napaten lumilapion kädestäni ja kopsautti sillä minua päähän, ja edelleenkin haukkuen minua ja kaveriani vitun runkkaaviksi homoiksi. Olin hämmästynyt ja hämilläni. Mikä tätä tyyppiä vaivaa ja miksi se ei poistu minun pihaltani?

Freshin.fi kotisivut: ”Etsimme iloisia ja ahkeria ihmisiä markkinoimaan kentälle, tapaamaan asiakkaitamme ja tarjoamaan heille ilmasta tietoa.” 

Kun saimme viimein häädettyä tunkeilijan tontiltani pois ajotielle, oli kaverillani revennyt paita ja taittuneet silmälasit, ja minulla  kuhmu päässä. Homottelu ja ilkkuminen edelleen jatkui. Kaupparatsu uhitteli ja provosoi meitä niin, että uhkasi hakata meidät lapsettomat ja toisianne runkkaavat homot asfalttiin, jos uskallatte tulla tontin rajan ulkopuolelle. Emme toki tästä provosoituneet, vaan kuuntelimme ja ihmettelimme tämän kaupparatsun mekastusta. Tätä omalaatuista performanssia jatkui useiden minuuttien ajan. Olimme niin hämmästyneitä tilanteesta, että emme osanneet muuta kuin kuunnella näitä kaupparatsun sekopäisiä solvauksia. Mietin, että onkohan tämä Freshin kaupparatsu joku avohoitopotilas? Vielä kerran tämä vikapäinen Freshin oy:n asiakaspalvelija sai itsensä psyykattua sellaiseen vihaan, että ryntäsi meitä kohti huutaen: Nyt tulee vitun homot turpaan! Siinä samassa, käsirysyn alkaessa hänen myyjäkaverinsa viimeinkin saapui paikalle, ja alkoi repimään tätä väkivaltaista ja homovihamielistä kaupparatsua pois kimpustamme. Viimein tilanne laukesi ja jäljelle jäi vain ilmassa kaikuva homottelu ja meidän suuri hämmästys, sekä kaupparatsun henkilökortti, joka oli pudonnut taistelun tiimellyksessä tontilleni.




Mutta eivät yllätykset tietenkään vielä tähän loppuneet. Mitä teki Freshin oy ja firman johto, kun tein heille samana päivänä kirjallisen raportin tapahtuneesta sähköpostitse? Ei ainakaan sitä, mitä olin odottanut. Eikä sitä, miten tänäpäivänä tällaisiin asioihin tulisi reagoida yhtiön maineen puolesta; nopeaa reagointia, pahoittelua, anteeksipyyntöä, tiedustelua uhrin voinnista, ja voimmeko jotenkin auttaa, ja että asia tutkitaan perinjuurin tyylistä jargonia.  

Ei sellaista, vaan Freshin yhtiön vastaus oli tällainen; kiittivät yhteydenotosta, ja oli kuulemma musertavaa kuulla tämmöistä asiaa. Sanoivat selvittäneen asiaa myös kyseisen kaupparatsun kanssa, ja tarinoissa on poikkeavuuksia. Luit aivan oikein, tarinoissa. Aivan kuin olisin satuja heille kertonut.  

Yhtiön johdon mielestä oli siis musertavaa kuulla tämmöistä? Eivät toki olleet pahoillaan tapahtuneesta tai asiakkaan kuhmusta ja kohtalosta. Ja heti perään heillä kuitenkin heräsi epäily asiakkaan rehellisyydestä, kun ”asiakaspalvelija” oli kertonut tapahtuneesta oman versionsa. Yhtiö myös kysyi minulta, että onko minulla todistajaa tapahtumalle? No, olihan minulla kyseinen kahvikaveri tontillani koko tapahtuman ajan, jonka tosin olin heille jo aiemmin kertonut raportissani.

Myöhemmin yhtiön toimitusjohtaja ilmoitti, että asiasta on tekeillään yhtiön sisäinen tutkinta, mitä se sitten ikinä tarkoittaakin. Tämän viestin jälkeen yhtiöstä ei enää kuulunutkaan mitään viikkoon. Viimein saapui viesti, jossa yhtiö kertoi, että heidän näkemyksensä mukaan tämä tapaus on vain yksityishenkilöiden välinen asia, ja että yrityksemme suhtautuu kaikenlaiseen väkivaltaan erittäin vakavasti! Niinpä niin. Näin ne firman työntekijät muuttuvatkin yksityishenkilöiksi!


Mietin toki rikosilmoituksenkin tekemistä. Tässähän tapahtui vaikka mitä laitonta. Mieleen tulivat ensimmäisenä; kotirauhan häirintä, solvaus, pahoinpitely, laiton uhkaus, väkivallalla uhkaaminen, ja mielenkiintoisempana viharikos. Tämä väkivaltainen kaupparatsu oli ilmeisen vihainen lapsettomille homoille, joita hän halusi kurmuuttaa sydämensä kyllyydestä. Syy siihen ei tässä taistelun tiimellyksessä kuitenkaan selvinnyt, sillä me olemme kumpainenkin heteromiehiä joilla on lapsia! Mutta tietäen Suomen oikeuslaitoksen surkean tilanteen ja oikeudenkäyntien ruuhkat, päätin kärsiä kuhmut ja pääkivut, ilman oikeudenkäynnin, ehkäpä vuosien odotusta. No, ainakin toistaiseksi.

Pyysin tähän artikkeliin kommentteja yhtiön toimitusjohtajalta, koskien etenkin henkilökuntaa palkattaessa Freshin oy:n myyjien mahdollista taustojen tarkistamista, yhtiön antamaa koulutusta myyjille sekä etenkin heidän suhtautumista seksuaalivähemmistöihin, mutta Freshin oy vaikeni näistä täysin, eikä vastannut! Eipä yllättänyt sekään.

 Redditistä poimittua Freshin osakeyhtiöön liittyvää kommentointia:

”Peruuttakaa tilaus, tekivät täällä päin suoranaista pakkomyyntiä jolloin oli yhdelle alueelle uhattu soittaa poliisit paikalle. Kuulemani mukaan myyvät mielellään juuri iäkkäille noita laitteita, helppo kohde? Meillä kävivät myös edelliskesänä, laitepari maksoi 10000€ jolloin kieltäydyin hankkimasta.Vastaavanlaista ilmanvaihtoa selvittelin silloin paikalliselta LVI firmalta ja sieltä olis saanut samanlaisen järjestelmän murto osalla tuosta 10k hinnasta. Meillä ei ollut sisäilmassa ongelmia, joten jäi hankkimatta ainakin toistaiseksi.” 

”Menin samaan huijaukseen pari vuotta sitten. He ilmestyivät oven taakse ja teki veloituksetta sisäilman mittausta. He jättivät siis laitteen joka pidin muutama päivä kotona, eri huoneissa. Sitten he katsoivat tuloksia ja olipa tosi huonot. Radonia ja VOC ainakin. 6 reikää seiniin tarjottiin. Hinta lähes 10k. Siitä nyt vähän kotitalousvähennystä saisin. Ja kun en halua keuhkosyöpään kuolla, tilasin. Mutta seuraavana päivänä äitini oli kuullut radiosta joku juttu missä vanhuksia oli kusetettu juuri radonin pikamittauksilla. Peruin kaupat ja tilasin Stukin radonmittauksen. Siitä mittauksesta oli reilusti alle suositeltu raja. Taitaa olla Freshinin mittarissa kusetuskertoimet päällä.” 

”Meidän isovanhemmille myytiin sama kusetus. Vanhempani olivat onneksi hereillä, ja saivat peruutettua kaupat. Tottakai se tuntuu isovanhemmista pahalta tajuta tulleensa huijatuksi, ja tämän takia sen myöntäminen ja peruutuksen tekeminen vaativat suostuttelua. Meillä se onnistui, kun etsimme vastaavia venttiileitä joita heidän oli määrä asentaa. Netissä niitä myytiin muistaakseni alle 200e hintaan per kappale, jolloin isovanhempammekin tajusivat, että ei 600e laitteiden asennus voi maksaa 10 000e. Onnea asian selvittelyyn!”

Artikkelin kommentteja ja tietoja on kerätty netistä näiltä sivustoilta: 

Suomi24.fi sivustolta, otsikolla Freshin sisäilmaremontti ja Freshin hinnat 

vauva.fi otsikolla Freshin sisäilmamittaus 

Reddit otsikolla Freshin sisäilma huijaus 

walttia.fi nimellä Freshin 

Google: Freshin omat sivut  (nyt jo poistetut mutta kuvakaappaukset ovat tallessa)

Facebook Suljetut alueen kaupunkiryhmät 






Kommentit